سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 95/2/30 | 4:32 عصر | نویسنده : مصطفی قدرتی

یعنی چی؟الف. ایجاد انگیزه؛

حجاب به ایجاد و تقویت انگیزه جهت فعالیت هدفدار جوان کمک می کند و نه تنها او را به عنوان انسانی فعال و پویا مطرح می­سازد، بلکه تصویرجوان مسلمان را تصویرجوانی که به همراه فعالیت های علمی، اجتماعی، اقتصادی خود رسالت فرهنگی را نیز بر عهده دارد، مطرح می سازد.

 

گل تقدیم شماگل تقدیم شما

ب. تنظیم رفتار؛

حجاب اسلامی به سازماندهی رفتار جوان وجامعه مددمی رساند وموجب می شود تا جوان محیط اجتماعی را شناسایی کرده و رفتار خود را با این شناخت، بازسازی فکری نموده و به سوی ارزش ها بکشاند. از همین رو، علاوه بر دقت در تنظیم رفتار خود، تلاش همه جانبه ای را در شناسایی انتظارات محیط به عمل آورده و مراحل رفتاری خود را برای دور نشدن از آن طراحی می نماید.

ج. تحرک؛

حجاب اسلامی، لباس ارتباط و فعالیت اجتماعی است. اسلام از انسان خمود و سست بیزار است. هر فرد مسلمان مسؤولیت گردش چرخه ی حیات را بر عهده دارد. لذا بازیابی مسؤولیت فردی و ایجاد زمینه ی رشد و فعالیت اجتماعی، جزء رسالت های فردی هر مسلمان است، و طرح مسأله ی حجاب جوان مسلمان خود شاهدی گویا بر ثمربخشی نقش و تحرک اجتماعی او در جامعه اسلامی است. لباس تحرک اجتماعی و زنده بودن زن در جامعه اسلامی را اعلام می نماید.

د. یگانگی رفتاری؛

حجاب هماهنگی میان تمامی اجزای فرهنگی و نقش های زن را فراهم می آورد و کارکرد تمامی آن ها را به سوی وحدت می کشاند. حجاب علامت و نشان درک صحیح و هدفمند زن از زندگی است که براساس آن ارزش ها شکل می گیرد و نقش­ها و امور زندگی او تنظیم می گردد.

ه . الگوپذیری؛

حجاب اسلامی، لباس الگوی زنان عالم حضرت فاطمه زهرا است، از همین رو جوان محجبه در این لباس خود را پیرو ایشان قرار داده و زمینه های رفتاری براساس سیره ی بزرگان را می آموزد. حجاب، پیام فرهنگی این الگوی متعالی است که آن را می توان نقطه ی عظیم اتصال به ولایت دانست.

رشد فرهنگ:

از آنجا که متأسفانه فرهنگ همیشه در مقابل اقتصاد و سیاست عقب نشینی کرده است و القائات بین المللی برای همراهی فرهنگ با مقاصد اقتصادی و سیاسی، از آن چهره ای غیر مستقل، وابسته و منفعل ساخته است هرگاه عناصری از فرهنگ به جلوه گری پرداخته و بحث های فکری، فرهنگی به عنوان امر مطلوب اجتماعی راه خود را باز کرده و مورد توجه انسانها قرار گرفته، اصالت وجود جوان و احترام به ارزشهای او مطرح شده و آینده ی جوامع را امیدبخش ساخته است. در این فضا، هر زمینه ای که به کنترل هر چه بیشتر مادیات منجر گردد و بتواند انرژی ذهنی را جهت استدلات منطقی آزاد نماید، جزء عوامل رشد فرهنگ محسوب می گردد.

نحوه ی پوشش همواره به عنوان یکی از قویترین وسایل، جهت کنترل نفس و مادیات و کشاندن جوّ جامعه به سوی تعقل و تفکر، مطرح بوده است. کارکرد حجاب در فعال نمودن عناصر فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. حجاب به استقلال فرهنگی و عدم وابستگی فرهنگ به اقتصاد یا سیاست کمک نموده و به عنوان وسیله ای مهم در جهت اصلاح ساختار فکری, فرهنگی جامعه به سوی عقل سلیم و معنویت به شمار می آید. به بیان دیگر؛ حجاب در جهت دهی و ارشاد فرهنگ جامعه به سوی کانون های رشد اثر قطعی دارد.

رشد اجتماع:

حجاب اثرات معتنابهی در رشد جامعه همچون امور ذیل دارد:

1 . توسعه­ی امنیت و نظم در جامعه از طریق کنترل زمینه­های غرایز و طغیان آنها.

2 . تبلیغ حاکمیت رفتار معقول انسانی در جامعه و عقلایی شدن رفتارها.

3 . توسعه­ی مسؤولیت پذیری جهت رشد و تعالی جامعه.

4 . توسعه­ی همبستگی میان انسانها براساس اصول پذیرفته شده ی معنوی.

5 . استحکام خانواده ها(کوهنورد،1388،ص34)






  • paper | فروش رپورتاژ خبری | buy Reports
  • پرشین بلاگ | فروش Reproduction