سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 95/2/30 | 4:32 عصر | نویسنده : مصطفی قدرتی

دشمنان اسلام و منادیان تمدن مادی به خوبی می دانند که تنها فرهنگی که می تواند در مقابل هجوم آنها ایستادگی کرده، هم چون فرهنگ های دیگر در تمدن مادی منحل نشود فرهنگ اسلامی است. چنان که پیداست این فرهنگ، امروزه بزرگ ترین مانع سیطره ی همه جانبه کفر در جهان اسلام شده است. ازاین رو، آنها برای مقابله با آن و تعمیق و تداوم وابستگی ملت ها به فرهنگ غربی همواره در ارئه تصویری ناکارآمد از اسلام می کوشند. براثر تبلیغات مسموم جامعه ما برای رفع مشکلات و نیازمندی های خود همواره از هدایت های روشن گر مکتب حیات بخش اسلام، غفلت و از الگوهای وارداتی دیگران استفاده کرده است. عدم درک صحیح از اسلام و ابعاد آن و نبود اعتقاد کافی به جامعیت و پاسخ گو بودن آن، از بزرگ ترین موانع تولید علم مبتنی بر نگرش دینی محسوب می شود. نقشه دشمنان در راستای ترویج نگرش محدود سازی دین و مآلاً تغییر دادن ساختارهای اجتماعی، در کنار محور قرار گرفتن علوم غربی در تنظیمات اجتماعی، اصلی ترین مانع فرهنگی در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی می باشد. بااین نگرش کسانی به اندیشه توسعه علمی بر مبنای دین روی می آورند که به جامعیت دین معتقد باشند، ابعاد مختلف آن را به خوبی بشناسند و دین را شامل مجموعه کوچک از احکام، اعتقادات و اخلاقیات در سطح فردی ندانند. اصولاً برداشت های نادرست از اسلام و توجه نکردن به همه ابعاد آن و ارائه تغییری صرفاً معنوی که متکفل امور مادی مردم نیست، یا ارائه تفسیری مادی که در حوزه پرورشی و معنویت انسان ها نقش اندکی دارد از آفات شناخت دین محسوب می شود. به بیان دیگر، ارائه هر تفسیر ناقص از اسلام حاصلی جز تداوم وابستگی به فرهنگ غرب و بازماندن جامعه از حل مشکلات نخواهد داشت. از این رو همه جانبه و وجود بینش مجموعه گرا می تواند جامعه علمی بلکه عوام را از بخش عمده ای از معضلات موجود برهاند (کوثری و گروه مولفان،1389،ص127-131).

جبهه فرهنگی

جوانان مومن و آگاه و حزب اللهی، در هر جای کشور، باید احساس کنند، یک نیروی ارزنده برای انقلاب و کشور و آینده این تاریخ اند. مجموعه شما یک لشکر است، همان لشکرهایی که در دوره دفاع مقدس تشکیل می شد و جوانانی در سنین شما در مقاطع علمی دانشگاه، دبیرستان و حتی گاهی دوره راهنمایی دور هم جمع می شدند و با ایمان و شور و بصیرت خود لشگری را تشکیل می دادند و می رفتند و جزو مجموعه دفاع می شدند. فرق شما با آنها این است که آن ها در یک جبهه ویژه و استثنایی که در مقطع خاصی در مقابل این کشور باز شده بود و می جنگیدند، اما شما در یک جبهه مستمر و البته پرهیجان و بسیار خوش عاقبت یعنی جبهه فرهنگی و علمی و انقلابی دارید مبارزه می کنید. 26/11/79 (سید عظیم فاطمی، سال اصلاح الگوی مصرف،،ص66)

ذهن جوان

بیشترین چیزی که روی ذهن جوان، اثر می کند؛ دو عامل است: یکی تبلیغات گوناگون دشمن است؛ تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق اسلام و حقایقی که در انقلاب، به عنوان مسلمات و پایه ها و ستون های اصلی اعتقاد، شناخته شده؛ سست و بی تفاوت کند. عامل دوم، عدم تبیین و دفاع صحیح از این حقایق و اصول است.، من گمان می کنم که تأثیر عامل دوم،کمتر از عامل اول نباشد. چون در نظام جمهوری اسلامی، به طور صریح و علنی، علیه اسلام و اصول اسلام و مبانی اسلام و معارف اسلام، کمتر تبلیغ می شود و میدان برای تبلیغ وسیع، باز نیست، بنابراین تبلیغ دشمن، فقط سطح معینی را می پوشاند، در حالی که عامل دوم، دیگر حد و اندازه ای ندارد. 25/6/70 (سید عظیم فاطمی، سال اصلاح الگوی مصرف،،ص24)

 

همبستگی اجتماعی

یکی از کارکرد های مسجد اجتماعی کردن افراد است. همبستگی اجتماعی از جمله مفاهیمی است که در دهه های اخیر در میان نویسندگان و نظریه پردازان رشته های مختلف در زمینه های علوم انسانی رواج پیدا کرده است. اصطلاح همبستگی اجتماعی برای نخستین بار توسط «امیل دورکیم» جامعه شناس فرانسوی مطرح شد. همبستگی اجتماعی در واقع شاخصی برای شناخت میزان وحدت و انسجام گروه و جامعه است و به عبارتی کشش(احساس تعلق و هم سرنوشتی) بین اعضای گروه و جامعه را نشان می دهد(تقوایی و معروفی،1389،ص10).همبستگی اجتماعی عاملی است برای تسهیل ارتباطات اجتماعی. با وجود چنین عاملی شهروندان می توانندبا یکدیگر روابط متقابل داشته و از پیامدهای مثبت آن سود ببرند. از این مفهوم تحت عنوان چسب اجتماعی نیز نام برده می شود که افراد و گروه ها را در کنار یکدیگر نگه می دارد. این چسب در واقع همان ارتباط میان افراد یک گروه است که شامل تعاملات، شبکه ها و ظرفیت ها می شود. بدون چنین چسبی ما در واقع فقط با یک گردهمایی انسان ها در کنار یکدیگر مواجهه هستیم. در سطح محله ای همبستگی اجتماعی در قالب روابط فردی و شبکه های ارتباطی بین افراد و هنجارها و ارزشهای غیر رسمی حاکم برآنها مطرح می شود. در مقیاس خرد همبستگی اجتماعی را با گروه ها و نهادهای محلی همچون انجمن ها، باشگاه ها و تشکلهای مردمی، ویژگی های اجتماعی و فرهنگی ساکنان یک محله، میزان و شدت پیوندهای همسایگی، وجود شبکه های اجتماعی رسمی و غیر رسمی در محله، مشارکت های مردمی در محله و وجود اعتماد اجتماعی میان افراد محله ارزیابی می کنند(الوانی و سید نقوی،1382،ص11). انسجام اجتماعی از مؤلفه های اصلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود. امروزه سرمایه های اجتماعی موتور محرکه برای حرکت به سوی توسعه پایدار به شمار می رو(تقوایی و معروفی،1389،ص10).  

احساس تعلق به محل

 احساس تعلق به گروه،جامعه و مکانی خاص از جمله احساسات ضروری در زندگی اجتماعی انسانهاست. از دیدگاه روان شناسی اجتماعی حس تعلق اجتماعی، زبان و چارچوبی را به وجود می آورد که به وسیله آن نسبت به نحوه عملکرد افراد در گروهها و اجتماعات دانش و آگاهی پیدا کنیم. وجود این حس سبب می گردد از یک سو فرد در جامعه و محیط به شکل بالنده و پویا عمل نماید. از سوی دیگر موجب می گردد که فرد، گروه و جامعه و مکان(محله،شهر و مسجدو غیره ) را متعلق به خود دانسته و در جهت اعتلا، ارتقاء و توسعه آن بکوشد. داشتن حس تعلق منجر به ایجاد حس داشتن سرنوشت مشترک می شود. حسی که از نظر روان شناسی موجب ایجاد همکاری، تعاون و مشارکت در میان اعضاءیک گروه و جامعه می گردد. حس تعلق به محیط و مکان (محله، مسجد و شهر) نیز نوعی از احساس تعلق است. وجود این حس ضمن این که برای فرد نوعی تشخص و بالندگی را به همراه دارد سبب می شود که ساکنان در فعالیت های اجتماعی مربوط به مکان مورد نظر احساس مسئولیت کرده درآن مشارکت نمایند؛ به عبارتی حس تعلق مکانی میزان مشارکت پذیری افراد یک محله یا شهر را در امور مربوط به آن افزایش می دهد(تقوایی و معروفی،1389،ص10).

راه علاج 

راه علاج، آن است که مسلمانان به اسلام ناب که در آن توحید و نفی عبودیت غیر خدا از هر چیز، برجسته تر و درخشنده تر است؛ برگردند و عزت و قدرت خود را در اسلام بجویند و این چیزی است که طراحان توطئه های ضد اسلامی، همیشه از آن بیمناک بوده و در راه پیدایش آن موانع جدی می نهاده اند.10/3/69 (سید عظیم فاطمی، سال اصلاح الگوی مصرف،،ص17)






  • paper | فروش رپورتاژ خبری | buy Reports
  • پرشین بلاگ | فروش Reproduction